1. Eagle Warrior terracotta figure.
This figure show off that they wear eagle wing-sleeve-shape. And, as appear in another figure, the complete suit or tlahuiztli was covered with feathers. The claws at the legs was very symbolic but less effective as design. I show you in post before a sketch where this claws are on the knees. This design is not convicing so I renounce the idea.
2. The Eagle Warrior head in volcanic andesite show two elements that sprout from the nape to the sides.
This element appear in several gods in mexica sculpture; a folded paper fan shape at the back of the head and probably with a symbolic signify; it was made with paper, folded and painted with brilliant colors. In the sketch below we can see how I assimilate it element in the character design.
Pasztory related this element to fertility gods because it most appear on female deities, fields, maize, earth and water gods representations as we can see below in this terracotta sculpture of Tláloc, god of rain.
Why this fertility symbol are used by the Cuauhpipiltin, I don't know. But is a remarkable element so I decide use as a high rank distinction among the Cuauhtli order.
3. The Codex. In this two illustrations we can see that the eagle warrior not to wear plume on the head.
The Eagle Warrior is show with no plume on the head in the codex, sculpture or paintings I had seen unlike the Oceloltin or Jaguar Warrior whom always wear at the top of the helmet.
According to the codex the eagles wear a banner on the back so I though that a plume which fall at back is impracticable. Nevertheless Angus McBride use this element in his illustrations but put the plume not above the head rather sprout from the back of the head.
Angus McBride illustration |
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Analicemos algunas representaciones de los Cuauhpipiltin que he tomado como modelo.
1. Figura en terracota de Guerrero Águila.
Está claro que llevaban trajes con mangas a manera de alas de lo que podemos deducir que el traje completo o tlahuiztli era a base de plumas de águila, como se muestra en otra escultura existente. Las garras de las piernas eran muy simbólicas pero poco efectivas como diseño. Aunque en un boceto que os mostré las coloco a la altura de las rodilla al final decido prescindir de ellas.
2. En la Cabeza de Cuauhtli hecha en andesita volcánica vemos que aparecen unos elementos a la altura de la nuca que sobresalen hacia los lados.
En muchas representaciones de dioses este elemento aparece; tiene forma de abanico de papel plegado y probablemente sería un elemento con carga simbólica y hecho de papel amate teñido de colores. En este boceto lo incorporo.
Pasztory los relaciona a la fertilidad dado que aparece mayormente en esculturas de deidades femeninas, de dioses del campo, del maíz, de la tierra y del agua como lo vemos en esta representación de Tláloc.
En el caso de los Cuauhpipiltin ignoro su significado icónico/simbólico. Como es un elemento que me gusta la utilizaré como signo de alto rango.
3. Los códices. Nótese que el Cuauhpilli no lleva penacho sobre la cabeza.
En todos los códices que he visto, ni en escultura, aparece tocado con penacho sin embargo los Oceloltin o Guerreros Jaguar siempre lo llevan.
Según los códices los águila llevan estandartes a sus espaldas y por ello un penacho que caiga hacia atrás de la cabeza es impracticable. Sin embargo hay fuentes como las ilustraciones de Angus McBride en las que sí opta por colocarles este penacho aunque este sale de detrás y no sobre la cabeza.
Ilustración de Angus McBride |
Como también es un elemento que me gusta opto por utilizarlo solo encaso de unidades de alto rango y que no porten estandartes.
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