Sunday, November 16, 2014

Recreating The Eagle Warrior III / Recreando a los Guerreros Águila III

      First I cut the plastic bottle and filled with paper to give it firmness, and with tinfoil  and tape make the head and shoulders.


      With this structure fixed to the board I cover it with the clay, moulding the figure in rough shapes.


      Finishing this step I start to mould the figure with more detail although with a general delineation.




      Now begin to give more details to the face features and some of the suit.



      At this point I take the task to give form to the most complex element of this scuplture: the helmet. First I put it the bevor.


      Later the sallet keeping to get the similarity and proportions of that of the model but in a general delineation.


      With this general form obtained I start to give it the details of the helmet.





      A last checking to the proportions and similarity between the draw model and the clay model, and start to smoothing the sculpture. Later begin the most funny step of the task; the feathers details. First cut the feathers in several parts and attached to the back side of the sallet. To the plume section I can't  find something similar to quetzal feathers so I must to use imagination and use green a blue leather strips as the quetzal feather helmet plume. This is a delicate detail because its disposition and the way as it fall to back is importat to get a more naturalistic representation of the helmet plume, not enough if I used only the memory.





      As I tell you in the previous post this clay is dry fastened so the work must be made fast although I sprayed with water to slow down the dry process all as I can. A very hard task but with a very gratifying end.

      Once time dry It a bit of sandpaper, polish and...............
***     

Primero, una vez cortado el envase de plástico, lo relleno de papel y formo la cabeza  y los hombros con papel metálico y cinta adhesiva.


      Una vez fijado a la base con la posición del busto adecuada cubro la estructura resultante con la arcilla sintética moldeando a grandes rasgos la figura.


      Conseguida las proporciones paso a moldear la figura más detalladamente aunque seguimos aun con formas generales.




      Ahora empiezo a detallar un poco más las facciones y algunos detalles del traje.



      Ahora empezamos la parte más compleja: el yelmo. Empiezo por colocarle la babera.


      Luego la cimera procurando conseguir a grandes rasgos las proporciones del dibujo que me sirve de modelo.


      Conseguido esto empiezo a añadirle los detalles.




      Compruebo que todo esté bien y proporcionado según el modelo. Siendo así empiezo la parte más divertida; cortar plumas y colocarlas en la parte posterior de la cimera, y el penacho, que a falta de plumas de quetzal, he utilizado unas tiras de piel de colores verdes y turquesas que harían su papel ya que al dibujar estas plumas que deben caer hacia la espalda tengo dificultad de realizarlo con naturalidad. Este recurso debe darme una idea de cómo caen realmente. ¡Y funciona!




      Como os había dicho en la entrada anterior, esta arcilla seca al aire y se endurece sin craquelarse por lo que el trabajo debe hacerse rápido. Yo le rociaba con agua para retardar el proceso de secado pero procuré hacerlo en un día largo; tarea ardua pero gratificante al final.

      Una vez seca la arcilla un poco de lija y.................