Wednesday, July 23, 2014

Neither Victims Nor Executioner / Ni Víctimas ni Victimarios


      In the same way as the Conquistadores happen with the Aztecs, whom I prefer call Mexica. Motecuhzoma weakness, lack of resolution and mettle to face up to the foreigners is a point that still now reproaches him. This graphic novel will demystify the Huey Tlatoani eternal role as melancholic and daydreamer giving another possible reasons for his strange behaviour based on investigations, studies and much reflexions about the psyche not just of the mexica emperor as well as all aztecs; their way as they religion, politic and universe influence in the final result.

 
      And all this from a historical point of view, no judging the protagonist with ours moral and ethics parameters, if not from their world, their epoch, their century. And always having in consideration that is just to understand, not justify the facts. Neither victims nor executioner.

      Is here where I assume the discloser role, a documentalist that investigate and compile data from several sources, contemporaries and actuals, biographies, academic studies, chronics and stories, weighing, contrasting, to later join the parts in a single product.  I get away from prejudice, distortioned versions, partials, twisted, build up throughout centuries of bitterness, manipulations and negative legends in favour of political goals. Making less evil to some and increase the value of the others all as I can and in its just measure.

El Abrazo, Jorge González Camarena, 1908 - 1980
      
      So is for this reason that I decided no use the "captions". This comic element always involve a narrator, someone who can be a partial point of view. This decision set out a new challenge; I had to tell the story only with the images and the dialog and this will be very complicated.
      I want no use the "Suddenly", "Then", "Later", etc. As visual artist I wanted that the vignette explained and related the plot by itself. I want that the reader look the vignette, understand the drawings, the action developed in it, listening the voice of the characters whom bring the required information about the story, and follow them throughout the tablets. A very risky business but I decided assume it. 

***
      Igual pasa con los aztecas, a los que prefiero llamar mexica. Moctezuma también se lleva otro palo por mostrar debilidad y falta de decisión y temple al momento de enfrentarse con el asunto de los extranjeros. Esta novela gráfica desmitifica el eterno papel del  melancólico y ensimismado Huey Tlatoani y ofrece las posibles causas de su extraño comportamiento basado en investigaciones, estudios y mucha reflexión sobre la psique no solo del emperador de los mexica sino también del pueblo mismo y su religión, su política y su manera de ver el mundo.

 
      Y todo esto considerando los hechos desde una perspectiva histórica, no juzgando a los protagonistas desde nuestros parámetros morales y éticos si no desde su mundo, su época, su siglo. Y siempre teniendo en cuenta que se trata de entender, no justificar. Ni víctimas ni victimarios.

      Y he aquí que mi labor entronca ya con la divulgación, de documentación y recopilación de datos de varias fuentes, tanto actuales como de la época, biografías, estudios, crónicas y relatos, sopesándolas, contrastándolas para luego unirlas en esta historia. He procurado alejarme de prejuicios, imágenes distorsionadas, parciales, desvirtuadas, acumuladas por siglos de resentimientos, de manipulaciones y de leyendas negativas en pro de fines políticos. Desatanizando a unos, y revalorizando a otros lo más posible y en su justa medida.

El Abrazo, Jorge González Camarena, 1908 - 1980
     
      De allí que una de las decisiones que tome al momento de empezar a escribir fue la de no utilizar las "cartelas o cartuchos" (caja de texto narrativo que explican ciertos hechos o cosas que los protagonistas o los dibujos no pueden). No quería que pareciese un cuento o una narración ya que este elemento implica un narrador y por lo cual una voz humana que podría ser tenida como elemento parcial. Esto, por consiguiente, planteaba un nuevo reto; narrar visualmente y por el diálogo los hechos que se desarrollan en las viñetas. Cosa que resultó muuuy complicada.
      No quería un "Entonces", "De pronto", "Más tarde", etc. Como artista visual deseaba que las mismas viñetas y lo que en ella hubiese explicase y narrase la historia. Que el lector mirase las viñetas, comprendiera los dibujos, la acción que en ellos sucede, que los mismos personajes den la información necesaria para el desarrollo de la historia. Y sé que esto puede ser altamente arriesgado, mucho, pero decidí afrontarlo.